Alles over het zoekwoorden onderzoek en het content plan van Grilled

Je hebt een zoekwoorden onderzoek en content plan ontvangen, maar wat nu… Zonder een goede uitleg zegt een dergelijk document natuurlijk niks. Het kunnen ‘lezen’ en begrijpen van het document is cruciaal om de aanstaande optimalisatie tot een succes te maken. Daarom hieronder een toelichting op het document inclusief enkele extra tips.

Zoekwoorden onderzoek

Wat is een zoekwoorden onderzoek en waarvoor dient het?

Het zoekwoorden onderzoek is een belangrijk onderdeel van SEO en wordt gemaakt om in kaart te brengen welke zoekwoorden voor jouw diensten of producten relevant én kansrijk zijn. Een zoekwoord met een hoog zoekvolume lijkt interessant, maar als de kans op een hoge positie in Google klein is, zal het zoekwoord wellicht nooit in de top 10 terecht komen. Daarmee is jouw website niet zichtbaar en zal je geen verkeer, leads en/of verkopen genereren. In het zoekwoorden onderzoek wordt daarom onderzocht welke zoekwoorden nog meer sterk relevant zijn en kansrijker zijn. Voor elk product, dienst, thema en/of onderwerp wordt dit proces herhaald en zo wordt het zoekwoorden onderzoek opgebouwd.

Hoe worden de zoekwoorden verzameld

Tijdens het intakegesprek wordt zoveel mogelijk input verzameld. Vervolgens worden beschikbare bronnen (zoals Google Analytics, Google Search Console en Google Ads) geraadpleegd. Vervolgens worden de concurrenten onderzocht en als laatste stap worden alle gevonden zoekwoorden geclusterd en voorzien van alle belangrijke SEO-data. Daarna wordt er verder gezocht naar synoniemen, varianten en andere sterk relevante zoekwoorden. Hiervoor worden geavanceerde tools gebruikt zoals Semrush. Naast het zoekvolume, concurrentie en de huidige positie wordt er gekeken naar de zoekintentie. Zo kan een zoekwoord informatief, transactioneel en/of commercieel zijn.

Zoekwoorden onderzoek

De gebruikte metrieken in het zoekwoorden onderzoek:

  • Zoekvolume: hoe vaak wordt er per maand op dit zoekwoord gezocht binnen de opgegeven locatie.
  • Concurrentie: het aantal pagina’s welke ook het zoekwoord verwerkt hebben in de pagina title (meta title).
  • Slagingskans KEI (Keyword Efficiency Index): dit is een deling tussen het zoekvolume en de concurrentie en bepaald de slagingskans van een zoekwoord.
  • Slaginskans KOI (Keyword Opportunity Index): dit is een deling van het zoekvolume en de concurrentie vermenigvuldigd met het zoekvolume. Waar een KEI positief kan zijn bij een laag zoekvolume, zal de KOI pas positief zijn wanneer het volume ook hoog (genoeg) is.
  • Prognose verkeer: op basis van de branche gemiddelde doorklik ratio gebaseerd op positie wordt er een schatting gegeven van het te verwachten verkeer bij het behalen van bepaalde positie.
  • 0-Meting positie: de positie van het zoekwoord in Google inclusief de bijbehorende URL op het moment van creëren van het document. Na optimalisatie kunnen de posities worden vergeleken met de 0-meting.

Aandachtspunt: alhoewel de Keyword Difficulty index van Semrush aardig betrouwbaar is, merken we nog steeds dat het in Nederland niet altijd het juiste beeld geeft. Om die reden verkiezen we de KEI/KOI en een handmatige controle boven de KD van Semrush.

Wanneer is een zoekwoord interessant

Om het juiste zoekwoord te selecteren wordt er dus gekeken naar het zoekvolume, de KEI/KOI, maar ook wordt er handmatig in de zoekmachine gecontroleerd of een hoge positie behalen mogelijk is. Soms lijken alle slaginskans getallen positief, maar wordt de top 10 gedomineerd door een enkele website (denk aan bedrijfsnaam gerelateerde zoekopdrachten). Pas als controles positief zijn wordt er een zoekwoord geselecteerd.

Van het zoekwoorden onderzoek naar het content plan

Het zoekwoorden onderzoek bevat alle relevante zoekwoorden welke met jou worden besproken. Als vervolgens ook de feedback is verwerkt weten we precies welke zoekwoorden er ingezet gaat worden. Deze zoekwoorden worden vervolgens toegevoegd aan het content plan.

Contentplan

Een geoptimaliseerde structuur zorgt ervoor dat bezoekers sneller de belangrijkste pagina’s kan vinden. De belangrijkste pagina’s moeten binnen maximaal 3 klikken gevonden kunnen worden. Een pagina geoptimaliseerd op een generiek zoekwoord staat hoog in de structuur en de pagina’s geoptimaliseerd op verdiepingen van dat zoekwoord lager in de structuur. De pagina’s hoog in de structuur krijgen meer autoriteit (van bijvoorbeeld de homepage), dan de dieper gelegen pagina’s. De geoptimaliseerde structuur zorgt er dus voor de pagina’s welke het meeste last hebben van concurrentie meer autoriteit ontvangen waardoor ze beter kunnen presteren. Het content plan geeft dus aan hoe je het beste de structuur van de website kan inrichten.

Verschillende manier om de structuur op te bouwen

Er zijn verschillende mogelijkheden om de aangegeven structuur uit het content plan door te voeren:

  1. Hoofd- topmenu: Het hoofdmenu speelt een belangrijke rol. Pagina’s vermeld in het menu worden door Google als belangrijke pagina’s gezien en ontvangen zodoende ook meer autoriteit.
  2. Sub-menu en/of sidebar menu’s: ook kan ervoor gekozen worden om een sub-menu te maken die pas zichtbaar is vanaf niveau 1. Daarin kunnen dan de pagina’s van niveau 2 (en 3) worden vermeld.
  3. In-content links: link verwerkt in de body tekst van een pagina leveren welliswaar minder links op dan vanuit een menu (het menu komt tenslotte heel vaak voor op de website), maar zijn vaak wel relevanter doordat ze omringt worden door andere relevante content. Door een pagina uit een dieper niveau te vermelden op een pagina kan dus ook een structuur worden opgebouwd.
  4. Footer: doordat content lager op de pagina minder vaak wordt gelezen, vindt Google deze informatie ook minder belangrijk. Een link vanuit de footer is dan ook niet erg waardevol.

Structuur opbouwen excel

Juist interpretatie van het content plan

Niveaus

In de bovenste rij van het content plan staan de volgende niveaus aangegeven:

  • 0: staat voor de homepagina
  • 1: het eerste niveau, denk aan een categoriepagina, overzichtspagina (blog, kennisbank etc.)
  • 2: het tweede niveau, denk aan een detailpagina van een product of dienst, een categoriepagina of een detailpagina van een blog of kennisbank (hangt van de inrichting af)
  • 3: het derde niveau: vrijwel altijd een detailpagina of artikel

Hoofdfocus/secundaire focus

De hoofdfocus is het belangrijkste zoekwoord waarop de pagina geoptimaliseerd dient te worden. De secundaire focus is een ondersteunend zoekwoord. Vaak is het een zoekwoord met een hoge slagingskans en wat minder volume waarop de pagina eenvoudig hoog kan ranken. Dit zoekwoord is erg relevant tot de hoofdfocus, maar mag iets afwijken waardoor de pagina’s in staat is op meer relevante zoekwoorden zichtbaar te worden.
In het actieplan (niet standaard onderdeel van het content plan) wordt aangegeven welke pagina’s enkel geoptimaliseerd moeten worden en welke pagina’s gecreëerd moeten worden.

Zowel het zoekwoorden onderzoek als het content plan zijn tijdsgebonden. Zo kan het zijn, dat zoekwoorden minder belangrijk worden voor je bedrijf of dat er meer concurrentie ontstaat. Het regelmatig bijwerken van het onderzoek en content plan is dan ook erg belangrijk.

Tijd om te optimaliseren

Het content plan vormt dus de blueprint voor jouw geoptimaliseerde website. Je kan ervoor kiezen om zelf de structuur en de pagina’s te optimaliseren, maar je kan ook gebruik maken van een copywriter. Wij kunnen je altijd helpen bij het vinden van de juiste copywriter, mag dat nodig zijn.
Wil jij ook een SEO zoekwoorden onderzoek en content plan? Neem dan (vrijblijvend) contact met ons op.