Een geoptimaliseerde en conversie krachtige website tekst schrijven

Natuurlijk schrijf je altijd met de juiste tone-of-voice, weet je of het ‘jij’ of ‘u’ is. Maar probeer je eens echt in te leven in de situatie van de bezoeker. Waar bevindt hij/zij zich op het moment van lezen? Wat zal de reden zijn waarom hij/zij op zoek is naar dit zoekwoord? Begin door eens zelf op het zoekwoord te zoeken in Google. Welke resultaten vallen op en waarom? Lees de teksten en laat je inspireren, maar… Schrijf een betere tekst dan die van de concurrenten. Betere website tekst schrijven? Hieronder geven we je belangrijke handvatten om dat voor elkaar te krijgen.

Doel van de pagina en tekst

Elke pagina heeft een doel. Een productpagina moet de bezoeker overhalen het product te kopen. Een kennisbank artikel moet de bezoeker informeren en een blog-artikel zou iemand moeten kunnen inspireren. Wat is het doel van de pagina/tekst die je gaat schrijven?

Leesbaarheid

Indeling van de pagina

Mensen zijn over het algemeen slechte lezers. We hebben allemaal weinig tijd en als we zoeken naar informatie, willen we die snel tot ons nemen zodat we verder kunnen waar we eigenlijk mee bezig waren. Een goede indeling zorgt ervoor dat de tekst makkelijk lezen is en bezoekers ook gemakkelijk delen van de tekst kunnen overslaan.

Layout van een commerciële pagina

Voorbeeld van een lay-out/structuur:

  • Intro alinea is een soort samenvatting van de content op de pagina en moet de lezer verleiden door te lezen
  • Een duidelijke call-to-action voor de snelle beslissers. Misschien heeft de bezoeker de tekst al gelezen of wil hij of zij nu gewoon overgaan tot actie. Verwerk bijvoorbeeld de volgende elementen deze sectie:
    • Gebruik een tussenkop om het doel in te leiden
    • Voeg een zin toe om het doel te verduidelijken
    • Plaats een duidelijk button met een relevante en krachtige naam
  • De volgende alinea’s bevatten verdiepingen op het onderwerp en worden allemaal geïntroduceerd met een tussenkop (h2 of h3). In sommige gevallen is het zinvol om een afbeelding toe te voegen naast een alinea ter verduidelijking
  • De laatste alinea bevat wederom een soort samenvatting van de pagina
  • Sluit de pagina af met wederom een call-to-action. Deze is bedoeld voor de mensen die wel de hele tekst hebben gelezen. Gebruik niet dezelfde call-to-action als de eerste keer, maar maak deze relevant tot bezoekers die meer betrokken zijn (en minder haast hebben).

Interne links voor lagere bounce rates en subtiele cross- en upsells

Hoe goed een pagina ook geschreven is. Het is niet altijd mogelijk om alle onderwerpen aan te snijden. Verwerk interne links naar onderwerpen die relevant zijn tot het onderwerp van deze pagina.

Blogartikelen, kennisbankartikelen en heel veel andere soorten artikelen zijn niet altijd commercieel. Met behulp van interne links kunnen bezoekers vanuit een niet-commerciële omgeving worden doorverwezen naar een commerciële pagina.

Zoekwoorden verwerken op de pagina

Zoekwoord(en) verwerken

Om een pagina te optimaliseren op één of twee zoekwoorden dient het zoekwoord verwerkt te worden op de pagina. Welke zoekwoorden je dient te verwerken staat beschreven in het content plan of de briefing. Hieronder enkele tips hoe je dat het beste kan doen zonder dat het afbreuk doet aan de leesbaarheid.

Verwerken van de zoekwoorden (basis)

Om de pagina relevant te maken tot een zoekwoord, dient het zoekwoord minimaal op een aantal plekken terug te komen.

Verwerk het zoekwoord in:

  • De paginatitel (meta title) en plaats deze zo ver als mogelijk vooraan (min. 50 en max. 60 tekens)
  • De H1 kop en plaats deze zo ver als mogelijk vooraan
  • De eerste zin van de eerste alinea (alternatief: elders in de eerste alinea)
  • De laatste zin van de laatste alinea (alternatief: elders in de laatste alinea)
  • De pagina beschrijving (meta description). De beschrijving mag max. 155 tekens lang zijn

Relevantie tot een zoekwoord of onderwerp verder verhogen

De tips hierboven vormen de SEO basis. Hieronder nog enkele uitbreidingen om de relevantie verder te verhogen:

  • Verwerk het zoekwoord ook in andere delen van de tekst, maar alleen als het niet ten kosten gaat van de leesbaarheid. Voor een tekst van 1.000 woorden kan je het zoekwoord maximaal 4 tot 5 keer laten terugkomen. Over-optimalisatie zorgt voor lagere rankings en verstoord de leesbaarheid
  • Indien in de briefing een secundair zoekwoord of andere relevante woorden zijn aangegeven, probeer deze dan op een nette manier te verwerken in de teksten. Vaak vormen secundaire zoekwoorden een verdieping op de hoofdfocus waardoor deze in een tussenkop verwerkt kunnen worden.

Geoptimaliseerde afbeeldingen toevoegen aan je tekst

Afbeeldingen kunnen een goede toevoeging zijn. Eén beeld zegt soms meer dan duizend woorden, toch? Klopt maar de afbeelding moet wel relevant zijn en aansluiten bij de doelgroep. Daarnaast dient deze ook geoptimaliseerd te zijn.

Een paar tips voor het toevoegen van geoptimaliseerde afbeeldingen:

  • Zoek naar rechtenvrije afbeeldingen of beter nog gebruik eigen materiaal. Dit maakt jouw pagina of artikel uniek en zo creëer je de optimale uitstraling.
  • Zoek een goede plek op de pagina om de afbeelding toe te voegen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de foto de weergave van tekst blokkeert. Controleer dit niet alleen op de desktop, maar juist ook op mobiele apparaten.
  • Hernoem het bestand naar iets dat afbeelding beschrijft. Voorbeeld: je hebt 3 foto’s van een rode Audi A4. Foto 1 noem je: audi-a4-rood-exterieur.jpg, de andere foto noem je: audi-a4-rood-interieur.jpg een detailfoto van de koplampen noem je: audi-a4-rood-koplamp.jpg. Op deze manier laat je direct aan Google weten waar de afbeelding over gaat en kan Google ze ook gaan weergeven in de zoekmachine.
  • Elk goed CMS biedt je de mogelijkheid een alternatieve (ALT) tekst op te geven. Beschrijf hier wederom de foto, maar dan in normaal Nederland. Bijvoorbeeld: Rode Audi a4 exterieur. De ALT tag geeft Google ook een signaal waar de foto precies overgaat. Stel dat de pagina waar deze foto’s op worden geplaatst geoptimaliseerd is op het zoekwoord: Audi A4. Dan helpen de bestandsnamen en de ALT tags bij het optimalisatie proces.
  • Gebruik nooit hoofdletters, spaties en/of vreemde tekens in de bestandsnamen. Gebruik voor spaties altijd een dash (-).
  • Bestanden mogen nooit groter zijn dan 100 kb. Gebruik de bestand zoveel als mogelijk op ware grote. Vaak zijn de bestanden dan slechts enkele KB’s zwaar.

Je kunt dus nu een geoptimaliseerde en conversie krachtige website tekst schrijven. Heeft jouw bedrijf moeite met het schrijven van de juiste teksten? Laat het ons weten. Wij van Grilled Marketing produceren honderden teksten per jaar en weten zeker dat we ook jouw bedrijf tekstueel kunnen laten opvallen.