Web analytics: wat je moet weten…

Doordat jouw merk straks overal op het web te vinden is, wil je ook weten welke bronnen en kanalen verantwoordelijk zijn voor het meeste verkeer, de meeste leads of verkopen? Welke paden bewandelen bezoekers voordat er wordt overgegaan tot een koop of inschrijving? Zomaar twee vragen waar je antwoord op wilt hebben om je doelgroep beter te begrijpen, ervan te leren en om je website en/of campagnes verder te optimaliseren.

Technische Seo

Een goed UX-design telt op naar hogere conversieratio’s

Al naar gelang de dienstverlening die jullie bij ons zoeken, spreken we af welke data we nou precies gaan verzamelen. Voor SEO is het belangrijk inzicht te krijgen in de prestaties van organische zoektermen, interne links, backlinks en de algehele ‘gezondheid’ van de website. En wanneer Google Ads campagnes worden ingezet zijn er weer andere inzichten nodig: aantallen impressies, aantal klikken, kosten per klik (CPC), kosten overall, conversieratio, kosten per lead (CPL) etc. En ook social campagnes (organisch of betaald) kennen weer hun eigen merites om op beoordeeld te worden.; ook daar gelden weer andere inzichten en dus data.

Veel data dus… Onderaan de streep is het vooral belangrijk dat de data ‘aan elkaar geknoopt kan worden’. Data uit bijvoorbeeld Google Ads, Facebook, LinkedIn en andere campagnes dienen allemaal gelijkgeschakeld te kunnen worden, opdat we geen appelen met peren aan het vergelijken zijn. Cruciaal is het goed inrichten van alle tools en de juiste tagging.

Van noodzakelijk tot details

Hoe belangrijk bepaalde data zijn, hangt af van wat je ermee gaat doen. Ga je echt naar elk cijfertje in het dashboard kijken ter evaluatie? Of gebruik je alleen die waar je daadwerkelijk meteen op kunt sturen om e.a. te optimaliseren? Verschillende overwegingen…

We willen niks inrichten zonder er zeker van te zijn dat het nuttig is. De meest noodzakelijke data verzamelen we sowieso, en brengen we onder in heldere visualisaties binnen een overzichtelijk dashboard. De ervaring leert dat na verloop van tijd de behoefte ontstaat aan diepere inzichten. Op dat moment zetten we meer tools in en/of breiden we de implementatie uit.

Tools & dashboarding

Voor het creëren van de juiste inzichten maken we gebruik van Google Data Studio. Hier ‘knopen wij alle data aan elkaar’. Dit kan dus ook betekenen dat we bijvoorbeeld data vanuit het CRM of ERP combineren met de data van de bekende tools.

De tools waarmee we je sowieso kunnen helpen om deze in te richten, te optimaliseren en te koppelen zijn: Google Analytics, Google Analytics 4, Google Tag Manager, Google Search Console, Google Ads, Google Optimize, Facebook / Instagram Ads, Linkedin Ads, Unbounce en Visual Website Optimizer (VWO).

Alleen zinnige data (plus onze adviezen over welke zinnig zijn)

Laat ons weten naar welke data je op zoek bent en hoe je deze het liefst ontvangt, wij knopen de eindjes voor je aan elkaar.