Third-party cookies zijn cookies (kleine tekstbestanden) van derden (Meta, Microsoft, Google etc.) welke geplaatst worden op jullie website. De verzamelde gegevens staan dus niet bij jullie op de (web)server, maar bij de andere partij.
Binnen Meta (Facebook en Instagram) is ingesteld dat er een doelgroep gemaakt moet worden voor bezoekers die een telefoonnummer hebben aangeklikt. Meta verzamelt alle doelgroep informatie van jullie bezoekers die deze actie hebben uitgevoerd. De kenmerken van de doelgroep (leeftijd, regio, interesses etc.) kunnen weer worden gebruikt voor nieuwe of remarketing campagnes van jullie zelf, maar ook wordt deze data gebruikt voor andere adverteerders. Zo kan het dus voorkomen dat wanneer je zoekt naar product X of Y, je daarna advertenties van andere bedrijven (met soortgelijke producten) te zien krijgt.
Deze worden opgeslagen onder hetzelfde domein dat je momenteel bezoekt. Bijvoorbeeld, als je op example.com bent, worden alle cookies onder dit domein beschouwd als first-party cookies. Deze cookies worden meestal gebruikt om een gebruiker tussen pagina’s te identificeren, geselecteerde voorkeuren te onthouden of je winkelwagen op te slaan.
Dit is een omstreden onderwerp. Sommigen zeggen dat ze helemaal niet bestaan. In het algemeen is second-party data wat first-party data gedeeld tussen partners. In dit opzicht zijn second-party cookies gewoon een deel van die gegevens met betrekking tot cookies.
Third-party cookies worden, zoals je waarschijnlijk hebt geraden, bijgehouden door websites anders dan degene die je momenteel bezoekt. De meest voorkomende derde partijen zijn adverteerders, marketeers en sociale-mediaplatforms.
Een veelvoorkomend voorbeeld van third-party cookies: stel je voor dat je eerder in de week wat vakantiewoningen in Griekenland hebt opgezocht. Je hebt een paar websites doorzocht, bewonderde de foto’s van zonsondergangen en zandstranden, maar besloot uiteindelijk nog een jaar te wachten voordat je je vakantie plande. Een paar dagen later lijkt het plotseling alsof je advertenties ziet voor vakanties in Griekenland op veel van de websites die je bezoekt. Is het puur toeval? Niet echt. De reden dat je nu deze advertenties ziet, is omdat de eerdere website welke je hebt bezocht een third-party cookie heeft opgeslagen en deze informatie gebruikt om jou gerichte advertenties te sturen.
Zonder dat je het beseft, creëer je een “spoor van kruimels.” De meeste webgebruikers realiseren zich niet dat een browservenster met meerdere geopende tabbladen een enkele “sessie” vormt. Terwijl je van tabblad naar tabblad gaat, geef je onbewust informatie door over je webbezoekgeschiedenis aan andere websites en partijen. En het sluiten van de webbrowser verwijderd niet altijd de cookies die je computer opslaat na de sessie. Afhankelijk van de browser die je gebruikt, moet je dit mogelijk handmatig verwijderen.
Die is niet rooskleurig. Safari en Firefox blokkeren al jaren deze cookies net als AdBlockers. De kans is dus groot, dat wanneer je nu data analyseert er al veel data ontbreekt of niet volledig is. Google heeft aangekondigd dat ze in 2024 ook Third-Party cookies gaan blokkeren. Het is zelfs zo dat er rechtzaken lopen tegen Google en Meta over het gebruik van deze cookies. Met andere woorden, als marketeer en data specialist wordt het steeds lastiger om de juiste data te verzamelen en zo efficiënte campagnes te kunnen opbouwen. Zo creatief als we zijn, zijn er al alternatieven en ook vraagt het om een andere online strategie. Wil je meer weten? Neem dan even contact met ons op.