Google Analytics 4 komt eraan en dat zal je weten ook. Google is druk bezig met het promoten van de nieuwe tool. Vanaf 1 juli zal de oude versie van Analytics, Universal Analytics (UA) geen gegevens meer verzamelen. Die taak wordt toebedeeld aan Google Analytics 4 (GA4). Toch gaat de overgang niet helemaal soepel, veel is nog niet duidelijk en ook laat de gebruiksvriendelijkheid aardig wat te wensen over. Ook beseffen veel gebruikers niet dat Google Analytics 4 op een andere manier gegevens verzamelt. Dit maakt het vergelijken van data nog iets lastiger. Hieronder lees je meer over de belangrijkste verschillen.
De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 zijn fundamenteel. Het advies was natuurlijk om zo snel als mogelijk na livegang van de eerste versie van Google Analytics 4 deze te activeren en naast de Universal Analytics te implementeren. Met als belangrijkste reden dat je later al tot een jaar terug data kan vergelijken. Dat is niet voor niets. De data vanuit Google Analytics 4 vergelijken met data uit Universal Analytics is niet alleen lastig, maar zal in veel gevallen ook grote verschillen opleveren. Hieronder een overzicht van de belangrijkste verschillen:
Universal Analytics (UA) | Google Analytics 4 (GA4) |
---|---|
Gericht op sessies | Gericht op gebruikers |
Meet via paginaweergaven | Meet via gebeurtenissen |
Maakt gebruik van cookies | Maak geen gebruik van cookies (toekomst) |
Data behoud: 14, 26, 38 of 50 maanden | Data behoud: 2 of 14 maanden |
Conversies toewijzing: last indirect click model | Conversie toewijzing: data driven attribute model |
Maximaal 20 doelen / Maximaal 25 weergaven | Maximaal 30 gebeurtenissen / 1 weergave (stream) |
Doelen: instellen o.b.v. pagina’s en/of gebeurtenissen | Doelen: snel via gebeurtenissen (pagina’s ook mogelijk) |
Naast de fundamentele verschillen zoals hierboven benoemd, verschilt ook de interface en daardoor het gebruik. Hieronder de belangrijkste verschillen:
Universal Analytics | Google Analytics 4 |
---|---|
Live: semi-live | Live: geavanceerde live onderzoeken |
Veel standaard rapportages | Weinig standaard rapportages wel veel custom en funnel mogelijkheden |
Geen koppeling met Display & Video 360 en Search Ads (in gratis versie) | Wel koppeling met Display & Video 360 en Search Ads (in gratis versie) |
Geen koppeling met BigQuery in gratis versie | Data export naar BigQuery wel mogelijk |
Cross platform: niet mogelijk | Cross platform: app & web |
Cross device: beperkt | Cross device: uitgebreid |
Bouncepercentage | Bouncepercentage (let op: wordt anders berekend). Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de interactiepercentage |
Bij het configureren van Google Analytics 4 zijn er een aantal waarden die ingesteld moeten worden op account-niveau. Zo kan je bij GA4 de sessie-timeout instellen. Standaard staat deze op 30 minuten (net als bij Universal Analytics). Hoeveel minuten je hier dient in te stellen, is klant specifiek. Zo zijn er nog meer instellingen die je goed moet configureren. Binnenkort delen we deze informatie in een nieuw blog.
Voor al onze klanten hebben we Google Analytics 4 geïmplementeerd. Per klant worden momenteel klant-specifieke optimalisaties doorgevoerd voor een nog betere meting. Heb je zelf moeite met het inrichten van Google Analytics 4 of heb je vragen over het gebruik? Neem dan even contact met ons.