Voorkom spam en implementeer Google ReCaptcha, een veel gehoorde kreet bij online marketeers en specialisten. Het is alleen wel goed Google ReCaptcha op de juiste manier te implementeren zodat het niet ten koste gaat van de performance van de website. In dit blog laat ik je middels een test zien wat de impact van een Google ReCaptcha implementatie op de performance kan zijn.
Eerst even terug, wat is ReCaptcha ook alweer. Je hebt eindelijk besloten om bijvoorbeeld informatie aan te vragen op een website, maar eerst moet je nog even 3 zebrapaden selecteren. O, en wacht dan nog wat meer zebrapaden. Niks is irritanter dan dat. We hebben het hier over de Anti Spam oplossing van Google. Waar je voorheen een vinkje moest zetten om aan te geven dat je geen robot bent, gebeurd dat vanaf versie 2 ‘onderwater’. Indien Google twijfeld of je wel echt een persoon bent, krijg je alsnog een venster te zien met een verzoek enkele afbeeldingen te selecteren.
Het selecteren van zebrapaden of stoplichten is vervelend, maar het wordt nog erger wanneer je bijvoorbeeld Javascript uit hebt staan. ReCaptcha werkt dan niet en het invullen van het formulier gaat je dan ook niet lukken. Niet alleen zorgt de integratie van Google ReCaptcha voor een directe drempel voor bezoekers, maar ook zorgt het ervoor dat de website minder goed presteert door de extra resources die moeten worden ingeladen. Dat heeft weer een negatieve impact op: gebruikerservaring, organische posities in Google, kosten per klik in Google Ads, conversies en dus in omzet.
Vrijwel elke oplossing om spambots tegen te houden gaat ten kosten van de gebruikerservaring. Om erachter te komen hoeveel impact de implementatie van Google ReCaptcha heeft op de performance hebben we een test uitgevoerd.
Google ReCaptcha werd ingeladen met behulp van Contact Form 7 integraties in een Wordpress omgeving. Daarnaast werden er custom HTML formulieren beveiligd met de ingeladen Google Recaptcha resources.
Doordat we ervoor zorgen dat het aantal spamberichten in de inbox zo laag mogelijk blijft, is er gekozen om de ReCaptcha wel in te laden op de pagina’s waar het aanmeldformulier aanwezig is. Deze pagina’s worden niet gebruikt als landingspagina voor SEO, SEA of Social.
Om een beter beeld te krijgen van de performance voor en na de aanpassing hebben we 2 pagina’s gemonitord:
Overall performance volgens Lighthouse gestegen met 47 punten!
Speedindex is volgens WebpageTest.org is met 0,289 seconden verbeterd
Bekijk het rapport:
Overall performance volgens Lighthouse gestegen met 38 punten!
Speedindex is volgens WebpageTest.org gelijk gebleven
Bekijk het rapport:
Aandachtspunten:
Ondanks dat de Web Vitals en de daadwerkelijke snelheid van de website nauwelijks is verbeterd, is de Lighthouse rating wel sterk verbeterd. Aangezien Google de Web Vitals gebruikt voor het beoordelen van websites, kan deze optimalisatie dus nog steeds erg zinvol zijn. Helaas voorkomt het niet dat bezoekers 3 stoplichten of zebrapaden moeten selecteren, tenslotte staat Google ReCaptcha nog steeds geactiveerd op de pagina’s met formulieren.