Als digitale marketeer weet je dat het leiden van kwalitatief verkeer naar je website essentieel is. Het kunnen aantonen dat het verkeer en mogelijke conversies daadwerkelijk afkomstig zijn van dat specifieke artikel of banner campagne, is uiteraard essentieel voor het opstellen van een goede rapportage. Alleen dan zul je in staat zijn om je klant of manager enthousiast te krijgen, wat meer budget vrijmaakt voor de volgende campagnes en dit zal op zijn beurt weer leiden tot nog meer verkeer en conversies. Hoe je UTM tagging gebruikt in jouw campagnes, lees je hier.
UTM (Urchin Tracking Module) zijn normale URL’s maar met (maximaal) vijf parameters/variabelen toegevoegd. Deze parameters worden verwerkt door Google Analytics en (wanneer ze correct zijn ingesteld) andere analyse tools. De bijbehorende gegevens kunnen vervolgens worden bekeken in het overzicht van campagnes (en andere rapporten) onder acquisitie binnen Google Analytics, wat direct inzicht geeft in de prestaties van die specifieke UTM-code.
Hieronder lees je welke parameters er zijn en wat ze betekenen:
Hieronder zie je een de UTM tag voor de volgende URL: https://domeinnaam.nl/eventuele-pagina/. De volledige URL inclusief UTM tagging gebruik je (in dit geval) op LinkedIn:
https://domeinnaam.nl/eventuele-pagina/?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=campagne-naam&utm_content=banner1&utm_term=zoekterm
Zo ga je zelf aan de slag met het gebruiken van UTM tags:
Zo ga je zelf aan de slag met het gebruiken van UTM tags: