Gebruik UTM Tagging voor inzicht in de prestaties

Als digitale marketeer weet je dat het leiden van kwalitatief verkeer naar je website essentieel is. Het kunnen aantonen dat het verkeer en mogelijke conversies daadwerkelijk afkomstig zijn van dat specifieke artikel of banner campagne, is uiteraard essentieel voor het opstellen van een goede rapportage. Alleen dan zul je in staat zijn om je klant of manager enthousiast te krijgen, wat meer budget vrijmaakt voor de volgende campagnes en dit zal op zijn beurt weer leiden tot nog meer verkeer en conversies. Hoe je UTM tagging gebruikt in jouw campagnes, lees je hier.

Wat zijn UTM-links precies?

UTM (Urchin Tracking Module) zijn normale URL’s maar met (maximaal) vijf parameters/variabelen toegevoegd. Deze parameters worden verwerkt door Google Analytics en (wanneer ze correct zijn ingesteld) andere analyse tools. De bijbehorende gegevens kunnen vervolgens worden bekeken in het overzicht van campagnes (en andere rapporten) onder acquisitie binnen Google Analytics, wat direct inzicht geeft in de prestaties van die specifieke UTM-code.

Elke UTM-parameter bevat twee elementen:

  1. UTM-variabele: De variabele geeft aan welke informatie het bevat. In totaal zijn er vijf gedefinieerde variabelen: utm_source, utm_medium, utm_campaign, utm_content en utm_term. We zullen later dieper ingaan op deze variabelen.
  2. De waarde van die variabele: dit is de waarde die elke variabele bevat. Met utm_source kan dit bijvoorbeeld zijn: facebook, linkedin, enzovoort.

Wat betekenen de verschillende parameters?

Hieronder lees je welke parameters er zijn en wat ze betekenen:

  • Utm_source: Wat is de bron waar het verkeer vandaan komt. Enkele voorbeelden zijn: LinkedIn, Google, Bing of de naam van een e-maillijst.
  • Utm_medium: Het ‘medium’ zegt iets over het type verkeer dat de bezoeker binnenleidde. Enkele voorbeelden zijn: cpc, e-mail, sociaal, display, enzovoort.
  • Utm_campaign: Dit is de naam van een specifieke campagne. Bijvoorbeeld: actie1, partner1, enzovoort.
  • Utm_content: Wanneer een uiting meerdere UTM-links heeft, geeft de utm_content-parameter aan welke link door de bezoeker is aangeklikt. Bijvoorbeeld een eDM (elektronische direct mail) met een link in de inhoud, CTA en voettekst. Door deze items op dezelfde manier te benoemen in de utm_content, kan ook op een later tijdstip worden bepaald welke link het meeste verkeer heeft opgeleverd.
  • Utm_term: Deze parameter wordt bijna altijd gebruikt door betaalde zoekadvertenties en bevat de zoekterm die heeft geleid tot het klikken op de UTM-link.

Voorbeeld van een UTM Tag

Hieronder zie je een de UTM tag voor de volgende URL: https://domeinnaam.nl/eventuele-pagina/. De volledige URL inclusief UTM tagging gebruik je (in dit geval) op LinkedIn:

https://domeinnaam.nl/eventuele-pagina/?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=campagne-naam&utm_content=banner1&utm_term=zoekterm

Zelf aan de slag met UTM tagging

Zo ga je zelf aan de slag met het gebruiken van UTM tags:

  1. Kopieer onderstaande UTM tag
    https://domeinnaam.nl/eventuele-pagina/?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=campagne-naam&utm_content=banner1&utm_term=zoekterm
  2. Pas deze aan zodat het overeenkomt met jouw campagne
  3. Plak het achter de URL van de landingspagina waar je het verkeer naartoe wil hebben
  4. Start je campagne

Pro-tips

Zo ga je zelf aan de slag met het gebruiken van UTM tags:

  1. Gebruik geen hoofdletters
  2. Gebruik geen spaties, vervang deze door een dash (-)
  3. Gebruik geen vreemde tekens