Je wijzigt een bestaande website alleen als je er zeker van bent dat deze beter gaat presteren dan de oude website, toch? Vergeet dan vooral niet dat een nieuwe website live zetten niet voldoende is. Om er zeker van te zijn dat het organische verkeer, leads en omzet niet (deels) wegvalt, willen we de website op de SEO- verstandigste manier migreren.
Elke pagina van een website bouwt waarde op. Deze zogenoemde ‘autoriteit’ zorgt ervoor dat zoektermen een hoge positie behalen binnen de zoekmachines. Bij het live zetten van de nieuwe website worden veelal ook nieuwe URL’s gebruikt. Waardoor de oude URL’s (met de opgebouwde waarde) een 404 pagina teruggeven. Ook andere elementen op de nieuwe website zullen anders ingericht zijn, waardoor alweer de prestaties achteruit gaan. Van te voren een goede SEO- migratie strategie uitstippellen is dus wel zo slim.
Wijzigingen aan de content hebben direct effect op de posities in de zoekmachines. Dit kan positief, maar ook negatief uitpakken. En juist om deze reden brengen we vooraf al de verschillende soorten content (informatieve stukken, diensten, faq’s enz.) en hun hoeveelheid in kaart. Het is niet altijd mogelijk om alle content mee te nemen, maar we willen op zijn minst vooraf weten wat we kunnen verwachten bij wijzigingen.
Maakt de nieuwe website bovendien gebruik van een andere structuur doordat bijvoorbeeld het menu anders is ingedeeld of andere interne links worden gebruikt, of simpelweg doordat er pagina’s worden verwijderd, dan heeft dit ook zo z’n impact op de prestaties. Ook hier geldt: door vooraf in kaart te brengen waar de verschillen ‘m in zitten en waar we kunnen optimaliseren, zorgen we ervoor dat de posities minimaal hetzelfde blijven of zelfs – en dit meestal – verbeteren.
Maakt de nieuwe website gebruik van de meest up-to-date technieken, dan ziet het er vast heel flashy uit, maar rijzen er ook direct vraagtekens over de vindbaarheid. Enerzijds dragen de technieken bij aan een fijnere gebruikerservaring. Maar anderzijds laden de webpagina’s misschien langzamer en/of zit belangrijke content te verborgen en wordt die pas weer zichtbaar na het aanklikken van een button.
Pagina’s concurreren dan ineens zomaar minder goed in de zoekmachines waardoor je verkeer, leads en omzet misloopt. Een dilemma dus dat we liefst al vooraf toetsen; het is wel degelijk mogelijk de eventuele nadelen te omzeilen en de posities in Google te behouden of zelfs weer te verbeteren.
Als laatste raden we aan een sound & solid URL-Migratieplan op te stellen: welke oude URL’s verwijzen we door naar de meest relevante nieuwe? Met als doel uiteraard de opgebouwde waarde van de oude URL’s door te geven aan de nieuwe, zodat de posities ongewijzigd blijven of zelfs verbeteren.
Ondanks dat we hierboven de belangrijkste onderdelen uit de SEO-migratiestrategie hebben benoemd, zijn er nog best een aantal andere zaken die invloed kunnen hebben op de prestaties van een website. Een andere hosting, andere server instellingen… enzovoort.
Bij Grilled onderzoeken we letterlijk alles en documenteren we onze bevindingen in een overzichtelijke roadmap die als gids dient om de issues één voor één te tackelen zodat de migratie vlekkeloos verloopt.