Technisch Seo

Wanneer een website Seo-technisch geoptimaliseerd is, worden pagina’s gemakkelijker gevonden en geïndexeerd, laad de website sneller dan die van concurrenten en ‘begrijpen’ zoekmachines direct waar de inhoud van jouw website over gaat. Al deze verbeteringen zorgen ervoor dat content en authority werkzaamheden sneller resultaat geven. Je begrijpt het, techniek vormt het fundament van Seo.

Technische Seo

Zonder een goed fundament...

Zodra we voor jullie aan de gang gaan, heeft de technische audit onze eerste focus. We kijken onder andere naar het CMS, gebruikte technieken, crawlability en URL structuur. Met deze audit brengen we de verbeterpunten in kaart: Traject 1 van de roadmap. Hieronder de punten die we aflopen.

 

 

Controle vindbaarheid

Kunnen pagina’s worden geïndexeerd? Wordt belangrijke content niet verborgen achter elementen. Met andere woorden kunnen zowel bezoekers als zoekmachines alle belangrijke content vinden.

  • Indexatie status
  • Gebruik van de meta robots tag
  • Foutmeldingen (40x en 50x)
  • Gebruik van paginatie
  • HTML?XML Sitemap controle
  • Video XML Sitemap controle
  • Controle van het robots.txt bestand

Website structuur

Klopt de websitestructuur eenmaal, dan staan de belangrijkste pagina’s met de zwaarstwegende zoektermen bovenaan en de meer ‘long tail’-zoektermen dieper in de structuur. De opbouw van de website zorgt ervoor dat autoriteit goed verdeeld wordt over de verschillende pagina’s.

  • Diepte van de website (staat belangrijke content niet te diep)
  • Breadcrumbs controle
  • Top level navigatie
  • Footer

URL-onderzoek

Deze sectie van de roadmap betreft het tegen het licht houden van alle URL’s van de  website.

  • Welk scheidingsteken wordt er gebruikt
  • Wordt de niet gebruikte variant van de URL doorverwezen (voorbeeld: https://domein.nl wordt doorverwezen naar https://www.domein.nl of andersom)
  • Hoofdlettergebruik in URL’s
  • Zijn URL’s Seo-vriendelijk (niet te lang/makkelijk te onthouden)

Laat de techniek van de website doorlichten, voor een optimale inzet van Seo

On page technisch SEO

Opnieuw een belangrijk onderdeel van de overall technische Seo-audit. Alhoewel het een technisch onderdeel is, zijn de eventuele verbeterpunten vaak op te lossen binnen het CMS.

  • Gebruik van koppen (h1, h2, h3 etc.)
  • Wordt structured data juist ingezet
  • Gebruik van de alt-tags bij afbeeldingen
  • Wordt de hreflang tag goed gebruikt (bij websites met meerdere talen)
  • Wordt alle meta data optimaal gebruikt

Controle van de verdeling van de Seo-waarde (autoriteit)

‘SEO-waarde’ of ‘SEO Equity’ verwijst naar de kracht van de website en naar hoe goed deze is ingedeeld qua en verdeeld over de pagina’s. Dit onderdeel geeft inzicht en handvaten omtrent hoe we de ‘Seo-eerlijkheid’ kunnen controleren om er zeker van te zijn dat er niets ‘uitbloedt’.

  • Controle van redirects
  • Controle van nofollow links

Google Search Console audit

Nog zo’n onmisbaar onderdeel van de technische audit: Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools).

  • Is Google Search Console gekoppeld aan Google Analytics
  • XML Sitemap koppelen
  • Controle op handmatige acties van Google
  • Zijn er pagina’s die geblokkeerd worden
  • Controle van geïndexeerde pagina’s
  • Controle van nofollow links

Ben je benieuwd hoe jullie website (Seo-technisch) presteert?

Wij hebben al zoveel bedrijven geholpen. Nu is het tijd voor jullie website…