Google Mijn Bedrijf (of zoals in het Engels heet, Google My Business) groeide de afgelopen jaren uit tot de grootste online bedrijvengids met veel kansen voor lokale bedrijven. Wanneer jouw bedrijf beschikt over een Google Mijn Bedrijf account, kan het getoond worden bij voor de belangrijke zoekopdrachten. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid van jouw bedrijf, producten en diensten. Het is goed om te weten dat Google Mijn Bedrijf volledig gratis is. In dit artikel helpen we je in 5 stappen op weg naar een betere zichtbaarheid in Google met behulp van Google Mijn Bedrijf.
Bijna iedereen maakt wel gebruik van één van de Google producten. Denk aan Gmail, Google Foto’s, Google Maps etc. Doordat Google je altijd vraagt om in te loggen wordt er aan al die services een Google account gekoppeld. Doordat je daarop ingelogd bent, registreerd Google (anoniem) onder andere jouw actuele locatie en zoekgedrag. Zo weet Google dat je momenteel zoekt vanuit bijvoorbeeld Hilversum. Zoek je vervolgens op een product of dienst, dan zal Google kijken of die ergens in de buurt wordt aangeboden en de lokale resultaten tonen, naast de landelijke resultaten.
Het voordeel van dit lokale resultaat (ook ‘local pack’ genoemd) is dat het een extra positie oplevert, naast het normale resultaat. Ook kan de zoeker direct contact opnemen of de route opvragen zonder jouw website te hebben bezocht. Dit zorgt dus niet alleen voor extra zichtbaarheid, maar ook voor extra verkopen of leads.
Navigeer naar een van de 5 stappen in dit artikel:
Voordat je jouw Google Mijn Bedrijf profiel kan optimaliseren, dien je eerst jouw bedrijf in Google te claimen. Is jouw bedrijf nog helemaal niet zichtbaar? Maak dan zelf een Google Mijn Bedrijf profiel aan. Meld je bedrijf aan en Google zal je in een aantal stappen laten zien hoe je het bedrijf claimt en verifieert. Dat laatste kan soms tot wel 14 dagen duren, maar het optimaliseren van het profiel kan je wel al eerder doen.
Of en wanneer jouw bedrijf zichtbaar wordt in Google hangt van een aantal zaken af:
Ondanks dat we geen invloed hebben op de locatie van degene die zoekt, hebben we wel invloed op de andere twee punten. Lees hieronder hoe je in 5 stappen jouw Google Mijn Bedrijf profiel optimaliseert:
Hoe completer het bedrijfsprofiel, hoe meer kans jouw bedrijf maakt om getoond te worden en hoe groter de kans is dat mensen contact opnemen. Je vergroot hiermee bovendien de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Neem het bedrijfsprofiel nog eens onder de loep en vul dit verder aan. Voeg openingstijden, servicegebied, labels, services, website, een link om een afspraak te plannen, een korte profielnaam en een beschrijving toe. En vergeet vooral ook niet om foto’s van het bedrijf te plaatsen.
Net als bij het optimaliseren van een pagina, dien je ook het profiel van Google Mijn Bedrijf te optimaliseren op het belangrijkste zoekwoord. Middels een zoekwoorden onderzoek kom je erachter welk woord dat is voor jouw bedrijf. Heb je die informatie (nog) niet, bedenk dan zelf wat voor woord dat kan zijn. Denk dan aan generieke woorden zoals: kapper, slager, it bedrijf, marketing bureau etc. Dit is natuurlijk niet op data en onderzoek gebaseerd, maar het is in ieder geval een eerste stap naar een geoptimaliseerd profiel. Het later aanpassen kan altijd nog.
Combineer jouw bedrijfsnaam met het belangrijkste zoekwoord. Laat duidelijk zien wat je bedrijf doet. Enkele voorbeelden:
Geef de juiste bedrijfscategorie(ën) op. De categorie dient natuurlijk aan te sluiten bij wat jouw bedrijf doet. Op die manier sluit het ook goed aan bij het gekozen zoekwoord.
Voer de juiste adresgegevens in (en laat het bedrijfsprofiel verifieëren)
In welke plaats(en) is jouw bedrijf actief? Als dat landelijk is, geef dan Nederland op. Is het regio gebonden? Geef dan de belangrijkste plaatsen op. Uiteraard kan je deze iets ruimer nemen, maar selecteer in ieder geval de belangrijkste plaats.
Voer de openingstijden zo volledig mogelijk is. Als jouw bedrijf speciale openingstijden heeft op bijvoorbeeld feestdagen. Voeg die dan ook toe. Google waardeert het wanneer profielen up-to-date zijn.
Voer je telefoonnummer in. Maak je gebruik van Call Tracking (om de prestaties van telefoontjes in kaart te brengen)? Maak dan een apart telefoonnummer aan voor Google Mijn Bedrijf. Op die manier weet je straks hoeveel mensen hebben gebeld naar aanleiding van het Google Mijn Bedrijf resultaat.
Vermeld de link naar jouw website. Tip: kopieer en plak de URL uit de browser om fouten te voorkomen.
Protip: Wil je weten wat de mensen op je website doen nadat ze via het Google Mijn Bedrijf resultaat op de website terecht zijn gekomen? Voeg dan een UTM code. Daarmee wordt inzichtelijk (in Google Analytics) wat de mensen vervolgens op je website hebben gedaan.
Voeg hier de link naar jouw contactpagina in. Zodoende kunnen mensen vanuit Google direct naar jouw contactpagina.
Of je nu een webwinkel hebt of een producten verkoopt in je winkel. Voeg ze toe aan het Google Mijn Bedrijf profiel. Voer alle gegevens in inclusief een mooie productfoto. Het is wel goed om te weten, dat het belangrijk is unieke teksten toe te voegen. Dus kopieer en plak geen teksten van de eigen website.
Verkoop je geen producten, maar lever je diensten. Voeg deze dan toe onder ‘services’
Probeer zoveel mogelijk items in te vullen om het profiel zo volledig mogelijk te maken. Denk dan aan: openingsdatum, voorzieningen, toegankelijkheid etc.
Voor de beschrijving gelden dezelfde regels als voor het optimaliseren van een normale pagina. Schrijf een unieke tekst en probeer alle ruimte te benutten (maximaal 750 tekens) Plaats het belangrijkste zoekwoord minimaal in:
Vul een herkenbare en unieke winkelcode en een label in. Hierdoor kan het Google Mijn Bedrijf resultaat eenvoudig gekoppeld worden aan bijvoorbeeld Google Ads.
Een goede bedrijfspresentatie is essentieel. Foto’s spelen daarbij een belangrijke rol. Google Mijn Bedrijf biedt je een aantal opties als het gaat om het toevoegen van foto’s.
Houd er rekening mee dat het logo in een rondkader wordt weergegeven. Alleen vierkant formaat selecteren is dus niet voldoende, want de hoeken vallen weg. Overige kenmerken van het Google Mijn Bedrijf bedrijfslogo:
De omslagfoto wordt vaak als eerste foto weergegeven in Google. Deze is dus bijna altijd zichtbaar. Zorg er daarom voor dat deze herkenbaar is voor zoekers.
De kenmerken van de omslagfoto op Google Mijn Bedrijf:
Laat de buitenkant van jouw bedrijf zien. Vergeet niet dat het profiel ook getoond wordt in Google Maps. Het is dus handig als potentieel bezoekers jouw pand herkennen.
Laat belangrijke elementen van jouw winkel, kantoor of bedrijfspand zien.
Laat jouw team poseren, leg het vast en plaats de foto op Google Mijn Bedrijf. Zeker interessant als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers.
Google biedt je ook de mogelijkheid voor het toevoegen van een 360 graden foto en/of een video. Zeker geen must have, maar het maakt het profiel wel volledig.
Goede reviews zorgen voor vertrouwen en vergroten de kans op succes. Google hecht hier veel waarde aan. Het is zelfs zo dat Google Mijn Bedrijf profielen met veel (positieve) beoordelingen ook meer zichtbaarheid krijgen van Google. Alhoewel het lang niet voor iedereen makkelijk is om reviews te verzamelen, maakt Google het je wel makkelijker. Je kan jouw klanten namelijk een verzoek sturen om een beoordeling achter te laten. Dat doe je zo:
Een goede timing bij het vragen om een beoordeling is cruciaal. Ontvangt iemand het verzoek direct nadat hij of zij jouw product heeft gekocht, dan is de kans groot op een positieve beoordeling. Ze zijn tenslotte enthousiast. Stuur je het later, dan kan jouw klant misschien ontdekt hebben dat het product goed werkt, maar net niet volledig aansluit bij zijn of haar behoefte. Ondanks dat jij hier als winkel niks aan kan doen, krijg je misschien wel een ster minder, zonde…
Beantwoord alle reviews die je binnenkrijgen – positief en negatief. Hierdoor bekrachtigen de positieve reviews en kan je na negatieve reviews toch nog zorgen voor een positief beeld van jouw bedrijf.
Net zoals op sociale media als Instagram en Facebook, kun je ook posts plaatsen op Google Mijn Business. Deze korte berichten worden weergeven in de zoekresultaten wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt en blijven een bepaalde tijd zichtbaar. Er is keuze uit vier verschillende soorten posts: aanbiedingen, updates, afspraken of producten. Bij aanbiedingen kan je zelf kiezen hoe lang deze getoond worden. Het is ook mogelijk om hier afbeeldingen aan toe te voegen. Google Mijn Bedrijf posts wegen mee voor de ranking binnen Google Mijn Bedrijf, maar zorgen er vooral voor dat jouw bedrijf opvalt en continu zichtbaar is.
Optimaliseren doen we niet voor niets, het moet meer zichtbaarheid, verkeer en leads opleveren. Anders is het zonde van de tijd. Om de prestaties van Google Mijn Bedrijf inzichtelijk te maken biedt Google je een dashboard met de belangrijkste data. Deze vind je onder de knop ‘Inzicht’.
De belangrijkste rapporten die je daar vind:
Je begrijpt dat zodra je optimalisaties doorvoert je dit terug moet zien in bovengenoemde rapporten. Hierdoor weet je snel genoeg of de optimalisatie zinvol was. Natuurlijk is dit slechts basisinformatie. Voor geavanceerdere rapporten en inzichten dien je gebruik te maken van onder andere Google Analytics.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren of komen jullie hier zelf niet aan toe? Of wil je juist meer inzicht in de resultaten die hiermee worden geboekt? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag op weg.