Google AI Overviews: wat zijn ze en hoe kun je profiteren?

Google’s nieuwe functie ‘Google AI Overviews’ wordt uitgerold. Dit begint in de Verenigde Staten, maar zal zichtbaar zijn in alle landen, dus ook in Nederland. Wat is deze nieuwe functie, welke impact heeft het en hoe kun je ervoor optimaliseren? We gaan je alles vertellen in dit artikel.

Testen, uitrollen en verbeteren

In mei 2023 werd er al gestart met het testen van generatieve AI in Google. Door je aan te melden bij Google Search Labs konden gebruikers deze functionaliteit testen. Afgelopen maart (2024) werden de eerste tests uitgevoerd in Google zelf en werden deze voor het eerst opgemerkt door gebruikers van Google. Ook nu de overviews live zijn, kan er nog steeds feedback worden gegeven (zoals altijd bij nieuwe functies in Google).

Wat zijn Google AI Overviews

De Google AI Overview is een element dat direct antwoord geeft op de vraag uit de zoekopdracht. Afhankelijk van de vraag kan dit element bestaan uit een hoofdelement en subelementen. De subelementen kunnen worden gezien als de bron, waardoor de bezoeker van Google de mogelijkheid behoudt door te klikken naar een van de resultaten.

Het overview-element is te vergelijken met een uitgebreide featured snippet. Denk aan de lijst-snippets of tabel-snippets waarmee Google nu ook direct antwoord geeft op de zoekopdracht. Google heeft aangegeven dat de featured snippets gewoon blijven bestaan.

Zoekopdracht en resultaat met Google AI Overview

De zoekopdracht in Google met het Googel AI Overview resultaat.

Google AI Overview met verwijzingen

Onderaan het Google AI Overview panel zijn de verwijzingen te zien.

Google Ads nog steeds zichtbaar

In dit geval staan de advertenties van Google Shopping daaronder.

Wat voor gevolgen hebben deze overviews?

Impact op advertenties

Google gaat voorzichtig te werk met AI in de zoekresultaten en dat is met een reden. Google verdient veel geld met alle advertenties op de zoekresultaatpagina en kan niet alles in een keer omgooien. Dus voegen ze nu enkel de Google AI Overview toe. Alle andere uitingen blijven (vooralsnog) bestaan. Denk dan aan:

  • Google-advertenties
  • Google Shopping-resultaten

Daarnaast worden de overviews lang niet bij alle zoekopdrachten getoond. In eerste instantie zal dit enkel bij gedetailleerde vragen zijn en dus niet bij meer generieke en commerciële zoekopdrachten. De verwachting is dus dat de impact op de Google Ads-prestaties mee zal vallen. In een uitzonderlijk geval waarbij Google Ads wordt ingezet bij een long-tailstrategie, zal de CTR en het verkeer misschien licht afnemen en is een wijziging van strategie noodzakelijk om de prestaties op peil te houden.

Impact op SEO

Google geeft met de Google AI Overviews direct antwoord op vragen. Hierdoor zal de bezoeker niet meer naar jullie website hoeven navigeren. Hierdoor zal jullie website minder organisch verkeer ontvangen. De klikken op eventuele bronnen/verwijzingen onderin het element worden wel gezien als organisch verkeer. Door het toevoegen van een extra element bovenaan de zoekresultaten van Google, worden de organische resultaten verder naar beneden geduwd. Hierdoor zal de organische CTR en verkeer voor de reguliere resultaten afnemen.

Optimaliseren voor de Google AI Overview-snippets

Hoe fancy AI ook klinkt (en is), er verandert (nog) niet veel aan de SEO-werkzaamheden. Hieronder een korte breakdown:

Content

Goede content blijft cruciaal. Mocht je nog geen long-tail zoekwoordenstrategie inzetten, dan is het wellicht zinvol om deze te gaan inzetten. Denk dan aan een kennisbank en/of FAQ.

Techniek

Net als bij het (beter) zichtbaar worden in de featured snippets speelt techniek nu ook een belangrijke rol. Door het markeren van vragen, how-to’s, etc. met de juiste structured data begrijpt Google sneller waar het artikel over gaat en hoe deze ge√Ønterpreteerd moet worden.

Autoriteit

Google zal proberen de content te tonen van een website met een hoog aanzien op het gebied relevant tot de zoekopdracht. Dit heeft natuurlijk te maken met de autoriteit van een website en pagina, maar ook met de autoriteit van de auteur van het artikel. Hierbij speelt E-E-A-T een belangrijke rol.

Google Mijn Bedrijf

Ook Google Mijn Bedrijf zal een belangrijke rol (gaan) spelen binnen de overview-snippets. Binnen Google Bard (voorganger van Google Gemini) werden bijvoorbeeld de reviews uit Google Mijn Bedrijf gebruikt om antwoord te geven op vragen als: wat is de beste fietsenmaker van Hilversum. Niet alleen bepaalde de rating de volgorde, maar werden de reviews ook direct getoond. Zorg er dus voor dat jouw Google Mijn Bedrijf-profiel goed is geoptimaliseerd.

Google AI-prestaties inzichtelijk maken

Google toont de prestaties van de Google AI Overviews in Google Search Console. Echter kan er geen onderscheid worden gemaakt tussen reguliere organische prestaties en die van AI. Hierdoor is het (nog) lastig om specifiek voor AI te optimaliseren.

Indien je al goed bezig bent met SEO, zal de werkwijze niet (veel) veranderen. Heb je het gevoel dat dit nog niet goed wordt opgepakt, dan is dit het juiste moment om ermee aan de slag te gaan. Dit vergroot de kans (ook) zichtbaar te worden in de Google AI Overview-snippets. Wil je niet zichtbaar worden? Sluit dan een pagina of de gehele website uit van indexatie met behulp van het robots.txt-bestand.

(Voorlopige) conclusie

Google probeert overduidelijk een antwoord te geven op de ChatGPT’s van deze wereld. De voorspelling is dat er in 2026 25% minder gebruik wordt gemaakt van Google. Dit doordat er veel gebruik wordt gemaakt van AI-tools voor het vinden van antwoorden op concrete vragen. Google zet met de Google AI Overviews een eerste stap om de bezoekers in Google te houden. Wij verwachten dan ook dat Google langzaam, maar zeker dit zal opschalen. Dit lijkt dus slechts het begin. Daarbij zal Google altijd voorrang blijven geven aan advertenties. Of dat ook voor de organische resultaten het geval is, is nog maar de vraag. Uiteraard houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.