De User Experience: ontwerpen voor conversieratio optimalisatie (CRO)

Een verbeterd ontwerp van een element, visual of een complete template, moet niet alleen mooi zijn en passen binnen de huisstijl. Het dient vooral bij te dragen aan een betere gebruikerservaring. Alleen dan heeft de inspanning een positief effect op de conversieratio van de website en betalen de ontwerpen zich terug. 

Alhoewel we het vaak hebben over ontwerpen en mockups is soms een kleine aanpassing al voldoende. Het simpelweg verplaatsen van een button of de USP (unique selling points) beter weergeven, kan al voor een betere conversieratio zorgen. Lees verder hoe een Conversie Optimalisatie Proces er bij Grilled uit ziet. 

    Advies nodig?

    Vind je het goed dat we jouw gegevens veilig opslaan zodat we je op de hoogte kunnen houden van relevante onderwerpen?

    Compatible klant
    Mimecast klant
    Martha Flora klant
    Itho Daalderop

    Een goed UX-design telt op naar hogere conversieratio’s

    Als het nieuwe UX-ontwerp bijdraagt aan de gebruikerservaring en daarmee aan hogere conversatieratio’s, in veel gevallen zal ook deze verbetering zorgen voor lagere bounce rates en meer paginabezoeken per sessie. Deze data heeft ook nog eens een positief effect op de ranking. Zo zit er dus veel overlap tussen CRO en Seo.

    Een shortlist met tests

    Als er tijdens een optimalisatieproces het idee of het gevoel ontstaat (de hypothese) dat een bepaald element niet (goed) werkt, zoeken we in de data naar de onderbouwing. Die data kan de basic data zijn, vanuit bijvoorbeeld Google Analytics, maar valt bijvoorbeeld ook te vinden in de heatmaps of de recordings (de opnames van bezoekers). En anders leveren enquêtes ons wel de juiste clues.

    Een verbetering voor elke hypothese

    Als we genoeg bewijs hebben om een nieuw idee te rechtvaardigen, beginnen we met het maken van een ontwerp waar de nodige verbeteringen zitten ingesloten. Afhankelijk van de tool die gebruikt wordt, kan de test direct worden opgebouwd zodat de ontwerpfase kan worden overgeslagen.

    Resultaat van een A/B test

    Welke variant wordt de winnaar?

    Beter nog is het maken van meerdere ontwerpvarianten die we met behulp van de A/B testing tools, zoals Google Optimize, Unbounce of Visual Website Optimizer als A/B test lanceren. Daarmee wordt de traffic op die pagina verdeeld over de verschillende varianten en lezen we af wat er gebeurt en het beste is.

    De winnaar wordt definitief geïmplementeerd

    Als een variant een significant betere conversieratio heeft dan het origineel en de andere variant dan weten we wat ons te doen staat: we implementeren deze voorlopige winnaar op de pagina zodat we weer een nieuwe test kunnen starten.

    Nieuwsgierig wat een conversieratio optimalisatie traject oplevert?

    Laten we samen een prognose maken en er zo achter komen, wat CRO voor jullie bedrijf kan betekenen.