Conversie ratio toevoegen aan standaard rapporten in Google Analytics 4

Voor iedereen die op zoek is naar de conversieratio van een specifiek doel in Google Analytics 4. Hierbij een korte, maar handige tip.

Conversieratio per gebeurtenis onderzoeken

Je kan natuurlijk zelf een verkenning aanmaken en daar het rapport opbouwen. Het nadeel daarvan is dat je niet de conversie ratio per gebeurtenis naam kan selecteren. Je ziet dus alleen een ‘overall’ conversie ratio (van alle doelen). Nu is het zo dat niet ieder doel even belangrijk is en dus wil je altijd per type conversie kunnen kijken hoe campagnes, kanalen, devices etc. presteren. Daarom deze korte, maar handige tip:

Conversieratio per sessie vs. Conversieratio per gebruiker

Waar je bij Universal Analytics, één conversieratio had, komt Google Analytics 4 met twee verschillende soorten conversieratio’s, namelijk: Conversieratio per sessie en Conversieratio per gebruiker. Het conversieratio per gebruiker is het percentage gebruikers dat een conversie heeft geactiveerd, terwijl het conversieratio per sessie het percentage sessies vertegenwoordigt waarin een conversie heeft plaatsgevonden. De conversieratio per gebruiker houdt rekening met het totale aantal gebruikers, terwijl de conversieratio per sessie rekening houdt met het totale aantal sessies.

Voeg de waarden toe aan een bestaand GA4 rapport

  1. Ga naar het rapport waar je de conversie ratio aan toe wil voegen. In dit voorbeeld passen we het rapport ‘ Verkeersacquisitie: standaard kanaalgroepen’ aan.
  2. Klik op: rapport aanpassen (potlood icoon, rechts boven)
  3. Klik vervolgens op Rapportgegevens > Waarden (rechts bovenin)
  4. In het veld ‘Statistiek toevoegen’ kan je beginnen met typen en zoeken. Voeg ‘Conversiepercentage per sessie’ toe
  5. Sla het aangepaste rapport op.

Nu kan je de conversieratio per sessie, per kanaalgroep (in dit geval) én per conversie type bekijken. Wel zo handig. Heb je nog vrsgen over Google Analytics 4? Neem dan contact met ons op.