‘Bedankpagina’ meetbaar maken in Google Analytics 4

Je kan er voor kiezen om doelen uit Universal Analytics te importeren. Doe je dat niet en wil je juist met een schone lei beginnen of misschien werk je wel aan een compleet nieuw account en valt er niets te migreren. In dit blog leggen we je uit hoe je een doel aanmaakt dat gebaseerd is op een zogenoemde ‘bedank-url’. 

Gebeurtenis aanmaken

In de stappen hieronder gaan we er vanuit dat je al een Google Analytics 4 account en een data stream hebt.

  1. Klik op het tandwiel links onderin (beheer)
  2. Klik op: events (onder property)
  3. Klik op: create event > en vervolgens op de blauwe button ‘Gebeurtenis maken’
  4. Geef de gebeurtenis een naam
    Zorg voor een duidelijk naam en gebruik geen spaties, die kan je vervangen door underscores
    Gebeurtenis naam toevoegen
  5. Vervolgens dien je onder ‘overeenkomende voorwaarden’ twee parameters te definiëren
    Bedankpagina toevoegen in Google Analytics 4
    1. Event_name > is gelijk aan > Page_view
    2. Page_location > bevat > De URL van jouw ‘bedank-url’
  6. Je kan ervoor kiezen om de parameters van de originele gebeurtenis over te nemen. Vink dan die optie aan. Dit is overigens niet verplicht.
  7. Sla de gebeurtenis op

Waarde toekennen aan een gebeurtenis en conversie

Door een waarde toe te kennen aan het behalen van een gebeurtenis en conversie kan je eenvoudiger optimaliseren. De waarde kan namelijk worden geïmporteerd in andere tools, zoals Google Ads. Hierdoor kan jij of andere tools makkelijker optimaliseren, ook gaan de rapportages meer spreken doordat je direct ziet wat campagnes hebben opgeleverd. Een waarde toekennen aan een gebeurtenis doe je als volgt:

  1. Voordat je de gebeurtenis opslaat (zoals in stap 7 beschreven) voeg je een extra parameter toe. Klik daarvoor bij de gewenste gebeurenis op ‘wijzigingen toevoegen’ onder het kopje ‘Parameterinstelling’.*
  2. Voeg de parameter ‘value’ toe gevolg door de waarde
    Waarde toekennen aan een gebeurtenis
  3. Sla vervolgens de gebeurtenis op.

* Als je een bestaande gebeurtenis wil wijzigen, ga je naar: beheer > Gebeurtenissen > gebeurtenis maken. Vervolgens selecteer je de gebeurtenis, welke je wil wijzigen. 

Gebeurtenis markeren als conversie

Een conversie is altijd gebaseerd op een gebeurtenis. Hieronder lees je hoe je een gebeurtenis omzet naar een conversie:

  1. Trigger het doel. Dit kan je doen door de bedank URL te bezoeken
    Let wel op dat je eigen IP adres niet is gefilterd. Het is verstandig om die via de telefoon (zonder WiFi) te doen. Dan weet je zeker dat je eigen bezoek door Google Analytics wordt opgepikt.
  2. Na verloop van tijd (maximaal 24 uur) wordt de gebeurtenis zichtbaar bij: admin > events > Markeer vervolgens jouw nieuwe gebeurtenis als conversie. Vanaf dat moment wordt jouw doel goed gemeten.
    Gebeurtenis omzetten naar conversie

Heb je nog moeite met het inrichten van Google Analytics 4 of wil je meer tips & tricks ontvangen? Volg dan Grilled Marketing op Linkedin. Lees ook meer over de verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics. Neem voor een maatwerk advies contact met ons op.

 

 

Hulp nodig?

Voor al onze klanten hebben we Google Analytics 4 geïmplementeerd. Per klant worden momenteel klant-specifieke optimalisaties doorgevoerd voor een nog betere meting. Heb je zelf moeite met het inrichten van Google Analytics 4 of heb je vragen over het gebruik? Neem dan even contact met ons.