Bijna alle SEO-specialisten zijn momenteel ChatGPT aan testen. Hoe kan AI helpen bij het optimaliseren van een website? Wat zijn de voordelen vaan een specialist? Kan iedereen nu geoptimaliseerde teksten (laten) schrijven? Alhoewel ChatGPT antwoord geeft op vrijwel alle vragen, roept het dus ook vragen op. Alhoewel ook wij uitgebreid aan het testen zijn, lees je hieronder hoe wij AI al inzetten voor zoekmachine optimalisatie (SEO)
Artificial Intelligence (AI) is een technologie die computers in staat stelt om taken te verrichten die normaliter door mensen worden uitgevoerd. AI maakt gebruik van algoritmes om patronen te detecteren en voorspellingen te doen. AI-algoritmes kunnen gebruikt worden om informatie te verzamelen, te analyseren en te interpreteren. Hierdoor kunnen dan ook complexe problemen opgelost worden en ingewikkelde beslissingen worden genomen.
Machine learning is een techniek die gebruik maakt van algoritmen om gegevens te analyseren en te verwerken. Artificial Intellegince daarentegen is een veel breder begrip. AI is een technologie die gebruik maakt van machine learning om taken te automatiseren en te verbeteren.
Alhoewel ook wij veel aan het testen zijn en nog veel leren, zijn er al toepassingen waarbij we AI en ML inzetten. Lees hieronder alles over de verschillende toepassingen.
Om goede zoekwoord onderzoeken te kunnen maken gebruiken wij meerdere tools waaronder ook Semrush. Zij combineren verschillende databronnen en verwerken deze met behulp van machine learning. Wij ‘voeren’ de tool met relevante en conversiekrachtige zoekwoorden. Semrush voorziet die zoekwoorden van de juiste data. Denk dan aan zoekvolume, slagingskans, prognoses, rankings etc. De slaginskans is enorm belangrijk binnen SEO en wordt berekend met behulp van een aantal modellen en machine learning.
In het voorbeeld hieronder, zie je de door AI geschreven titels en teksten:
Nadat we een of meerdere zoekwoorden hebben uitgekozen om te targeten, geven we deze als input in een andere AI tool. Die tool geeft vervolgens terug hoe lang de tekst moet worden, welke semantische woorden verwerkt moeten worden op de pagina. Met die input starten we het schrijfproces. Het schrijfproces is verre van traditioneel. De pagina titel (meta title), koppen en paragrafen worden voor ons geschreven door AI. Continu verbeteren we de teksten en deze learnings worden onthouden waardoor de elke opvolgende alinea beter wordt.
Als de tekst volledig geoptimaliseerd is laten we de tekst altijd corrigeren door een professionele copywriter. Die controleert de tekst op inhoud en zorgt ervoor dat de tekst goed leesbaar is en foutloos is geschreven.
Veel mensen vinden het vreemd dat een tool als ChatGPT kan helpen met het schrijven van codes. Dit is minder vreemd, als je je bedenkt dat elke code geschreven is een bepaalde taal (html, php, javascript etc.). Laat ChatGPT nu juist briljant zijn in talen.
We laten momenteel JSON structured data schrijven voor pagina’s of elementen. Met een simpel verzoek als: Schrijf FAQ structured data voor pagina: [url/tekst] wordt de structured data (JSON) uitgeschreven en kan deze gekopieerd worden naar het CMS naar keuze. Let wel op, valideer de code nog wel even. Het is val vaker voorgekomen dat de code niet volledig of correct is.
De mogelijkheden en toepassingen zijn bijna onbeperkt en met de komst van ChatGPT is er slechts een start gemaakt. Wij verwachten heel veel van ChatGPT, maar ook zien we nu al dat zelf blijven nadenken en professionials nog steeds nodig zijn om echte kwaliteit te kunnen leveren. De verwachting is namelijk ook dat Google de met AI geschreven teksten zal (gaan) herkennen. Google zal deze teksten wellicht minder waarde geven, dan geschreven teksten door mensen. Eén ding is zeker AI wordt beter en zal ons alleen maar helpen beter werk op te leveren. Het beloofd veel moois voor 2023.